INDOOR CARWASH NEDERLAND

31% omzetstijging door prijspresentatie

Opdrachtgever: Indoor Carwash
Categorie: commerciële dienstverlening
Opdracht: onderdeel van de opdracht om een klantreis
Idee: interventie op de prijsstrategie.
Trigger: prijsbord bij de ingang van de wasstraat, het keuzemoment.
Resultaat: 31% omzetgroei tov dezelfde periode het jaar ervoor.

Achtergrond

Indoor Carwash: de wereldberoemd in Noord-Holland. De eerste wasstraat in Nederland staat in Beverwijk en werd ontwikkeld door de vader van de huidige exploitanten, het befaamde familiebedrijf Commandeur. In 2015 viel OWN agency de eer te beurt om de Noord-Hollandse wasstraten een nieuwe smoel te geven. Altijd voor u. En voor uw auto. luidt thans de belofte. De aangescherpte positionering versterkt de (toch al sterke) marktpositie die Indoor Carwash toch al heeft. 

De grootste waarde die ik op korte termijn kon toevoegen werd gerealiseerd door een interventie op de manier waarop de wasprijzen werden aangeboden bij de entree van de wasstraat.Ik besloot om de keuze voor een wasprogramma (en dus de prijs) te beïnvloeden door drie dingen te doen. Her resultaat was een omzetstijging van 31% ten opzichte van dezelfde periode in het jaar ervoor.

Anchoring


Mensen kiezen niet graag voor de goedkoopste optie. Bij voorkeur kiezen de basis + 1, wist ik uit de beschikbare data. Ik ‘verlegde het anker’ door niet het eerste, maar het tweede programma ‘basis’ te noemen. Het keuzegedrag bleef onveranderd (basis + 1), waardoor een substantieel deel van de klanten niet het tweede, maar het derde wasprogramma kozen.

Framing

Mensen kiezen niet graag voor de goedkoopste optie. Bij voorkeur kiezen de basis + 1, wist ik uit de beschikbare data. Ik ‘verlegde het anker’ door niet het eerste, maar het tweede programma ‘basis’ te noemen. Het keuzegedrag bleef onveranderd (basis + 1), waardoor een substantieel deel van de klanten niet het tweede, maar het derde wasprogramma kozen.

Social proof


Niet in het plaatje hierboven, maar na verloop van tijd heb ik een felgele ‘sticker’ met rode letters naast het woord COMPLEET geplakt, met daarop de tekst ‘meest gekozen’. Later voegde ik daar nog aan toe ‘meeste gekozen in deze maand’. De keuze voor dat programma nam respectievelijk met 4% en 5% toe.

Meer business cases zien?

Nationaal Ouderenfonds introduceert Walking Football, wandelvoetbal voor 65+. Niet alleen sportiviteit, maar de sociale component die ermee gepaard gaat staat centraal.
Leiden staat aan de vooravond van de gemeenteraadsverkiezingen. Voor PvdA ligt daar een behoorlijke uitdaging. Wat is het effect van de landelijke ontwikkelingen? Belangrijk om scherp te stellen op de lokale waarde van de partij.
DZB Leiden zet zich in voor een samenleving waarin iedereen meedoet. De invoering van de Participatiewet vraagt om een herbezinning op de kernactiviteiten én een herintroductie.