Gemeente Leiden
Jaar
2015 – 2020
Branche
Overheid
Media
Cross-channel, met website als landingspage en inzet van online, offline en social kanalen.
In 2015 schreef gemeente Leiden een bureaupitch uit voor vier complexe parkeerprojecten in en rond de stad. De vraag die de gemeente bij de bureau’s neerlegde: ontwikkel een geïntegreerde strategie voor alle parkeerprojecten, waaronder ook campagnes per project kunnen worden gedraaid. Wij startten in april 2015 met de ontwikkeling van strategie en concept. De campagne loopt tot 2020.
De oplossing
We benaderden het communicatieprobleem op drie niveau’s. Ten eerste op micio-niveau, oftewel: de problemen die mensen op individueel niveau ervaren. Op het meso-niveau stelden we dat we over de parkeerproblemen met de stad als geheel wilden communiceren. Op het hoogste niveau stelden we de stad voor als onderdeel van de regio en stelden we scherp op de vraag: wat zijn nut en noodzaak van deze parkeerbewegingen? We brachten houding en gedrag op de verschillende niveaus in kaart en analyseerden het krachtenveld. Op basis daarvan ontwikkelden we per project campagnes, waarbij de drie communicatieniveaus leidend werden voor de boodschap en de middelenmix.
Het resultaat
In de vorm van de Leidse ‘parkeer-P’, de bekende witte parkeerletter tegen een blauwe achtergrond, samengesteld uit tientallen Leidse iconen, ontwikkelden we een overkoepelende signatuur voor alle parkeercommunicatie en campagnes. In directe navolging van de algemene strategie ontwikkelden we een intensieve DM-campagne waarin de uitbreiding van betaald parkeren centraal stond. Kort na de UBP-campagne volgde een informatieve campagne over nieuwe mogelijkheden om mobiel te parkeren in de stad. Voor het najaar van 2015 tot eind 2016 staan campagnes over de ondergrondse garages aan de Lammermarkt en kentekenparkeren op de rol.