NATIONAAL OUDERENFONDS

Toegenomen bekendheid onder de
doelgroep van 29% naar 44% in vier maanden

Klant: Nationaal Ouderenfonds 
Bureau: OWN agency / Players United 
Merk: Old Stars Walking Football
Campagne: Oranje gaat toch naar het WK!
Jaar: 2018
Branche: Non-profit / Goede Doelen
Resultaat: toegenomen bekendheid van 29% naar 44%

Achtergrond

Bewegen is gezond. Wie beweegt, heeft minder kans op bijvoorbeeld hart- en vaatziekten, diabetes én eenzaamheid. Het is daarom van cruciaal belang dat ouderen blijven bewegen.

Strategie

Met Oldstars Walking Football slaan Eredivisie, het Nationaal Ouderenfonds en de Vriendenloterij de handen ineen om zestigplussers (weer) aan het voetballen te krijgen. Het WK Walking Football in Engeland wordt aangegrepen om aandacht voor wandelvoetbal te krijgen. Een Nederlands Walking Football team onder aanvoering van Sjakie Swart wordt afgevaardigd.

Idee

Het creatieve uitgangspunt is de actualiteit dat ‘Het Nederlands Elftal toch naar het WK gaat.’ We doen de oproep dat zestigplusser alsnog hun debuut in Oranje kunnen maken. De ex-internationals Sjaak Swart, Kees Kist, Dick Schoenaker en Wim Rijsbergen gaan (voor het oog van de pers) in het Olympisch Stadion op zoek naar vijf onbekende spelers om het team compleet te maken. Zo worden OldStars sponsors Menzis, Van Boxtel en shirtsponsor Kappé geïntegreerd in de PR-strategie

Resultaten

De campagne wordt breed opgepikt door oa Radio 538, Radio 2, Veronica, Hart van NL, Omroep Max en RTL Late Night. Er staan interviews in alle grote landelijke en regionale dagbladen. De content voor de sociale kanalen wordt massaal gedeeld. Daarmee schiet de bekendheid van Walking Football onder de doelgroep van 29% in december 2017 naar 44% in mei 2018. De mediawaarde van (earned) publiciteit ligt minimaal 15 x hoger dan het totale mediabudget. Het aantal voetbalverenigingen dat walking football aanbiedt is dan al opgelopen tot 60. De doelstelling was 30.

Meer business cases zien?

Na een volledige herpositionering en succesvolle campagnes voor specifieke diensten, is de tijd rijp om het keuzegedrag van de doelgroepen nader onder de loep te nemen. Te beginnen bij de prijspresentatie.
Leiden staat aan de vooravond van de gemeenteraadsverkiezingen. Voor PvdA ligt daar een behoorlijke uitdaging. Wat is het effect van de landelijke ontwikkelingen? Belangrijk om scherp te stellen op de lokale waarde van de partij.
DZB Leiden zet zich in voor een samenleving waarin iedereen meedoet. De invoering van de Participatiewet vraagt om een herbezinning op de kernactiviteiten én een herintroductie.