Gemeente Leiden

Alle auto's weer op de juiste plek geparkeerd.

Opdrachtgever: gemeente Leiden
Bureau: OWN agency 
Categorie: overheid
Opdracht: hoe beinvloeden we parkeergedrag zonder weerstand?
Idee: vier oplossingen in één centrale boodschap 
Resultaat: na een jaar staan alle aprkeerders weer op de juiste plek en is de parkeerdruk in het centrum afgenomen tot normale proporties. 

Introductie

Leiden worstelt al jaren met een groeiend parkeerprobleem. Dat probleem is vooral dat auto’s op de verkeerde plekken zijn geparkeerd. Dat levert frustratie op. Want bewoners staan niet meer voor hun eigen deur en bezoekers staan steeds verder van het centrum. Met vier projecten tegelijkertijd wil de gemeente voor altijd het parkeerprobleem oplossen. Bewoners dichter bij huis, bezoekers en werknemers veilig en betaalbaar op de plaats van bestemming. Aan ons de vraag: hoe maken we duidelijk dat iedereen er op termijn beter van wordt?

Strategie

In sessies met onze opdrachtgever stelden we vast dat dat doelgroepen elkaar overlappen. Bewoners krijgen te maken met de verschillende projecten, de stad als geheel vormt een mening over de ontwikkelingen en bovendien is parkeren een kritische succesfactor voor de economische toekomst van de binnenstad.

Ook in de regio is dus wel wat te vertellen. De kunst is dus om voortdurend op projectniveau maar ook op stads- en regionaal niveau te communiceren. De centrale boodschap: we zetten de juiste parkeerde op de juiste plaats. En daar wordt elke automobilist op korte termijn beter van.

Uitgewerkt naar vier campagnes tussen 2016 en 2018

Uitbreiding betaald parkeren

Vraag: hoe voeren we de voorgenomen uitbreiding betaald parkeren naar de schilwijken uit met zo min mogelijk weerstand

We werken vanuit een aantal kernboodschappen: 

– Het is tijd voor rust in de wijk.
– We doen het in één keer goed
– We maken Leiden klaar voor de toekomst

Mobiel parkeren

Vraag: ontwikkel een campagne die automobilisten ertoe aanzet om vaker een mobiele telefoon te gebruiken om te betalen voor een parkeerplaats.

Auto parkeren? Mobiel betalen! We lanceren en copy-concept dat de voordelen communiceert: nooit meer een boete, niet meer afhankelijk van (klein)geld of een pinpas, nooit meer op zoek naar een betaalpaal en nooit te veel betalen.

Kentekenparkeren

Vraag: ontwikkel een informatieve campagne over kentekenparkeren, met als doel bewoners en hun bezoek te informeren over het startmoment en om hen wegwijs te maken met de nieuwe parkeerautomaten.

We ontwikkelden een ‘parkeerhulp’; een geanimeerd figuurtje in de kleur van de Nederlandse kentekenplaat, dat het publiek informeert over de invoering van kentekenparkerenen hen verwijst naar de landingsplaats.

Opening garage Lammermarkt

Vraag: hoe zorgen we voor een goede bekendheid van de opening van garage Lammermarkt in Leiden en de regio?  

We ontwikkelen een garagefestival: een vijfdaags feest, toegankelijk voor alle doelgroepen, zowel particulier als bedrijfsleven. We nodigden PS stadstheateruit om een stuk te wijden aan de geschiedenis van Leiden, organiseerden een speurtocht door de geschiedenis van de stad voor basisscholen, organiseerden een undergroundfeest op de onderste verdieping en als afsluiting snuffelmarkt van boven naar beneden.