Klant: DZB Leiden
Bureau: merkstrategie intern: OWN agency /
creatieve werk & campagne: Just
Merk: DZB Leiden
Campagne: Geloof in de kracht van ieder mens
Jaar: 2017 – 2018
Branche: Overheid
DZB Leiden zet zich in voor een samenleving waarin iedereen meedoet. De invoering van de Participatiewet vraagt om een herbezinning op de kernactiviteiten én een herintroductie. In 2017 deed ik daarom (als strateeg bij OWN agency) een intensief traject van co-creatie om scherp te stellen op de oerbelofte. Dat resulteerde in het korte manifest ‘Wij geloven in de kracht van ieder mens’. Creative agency Just nam dit als basis voor een creatieve vertaling en de campagne. Zij beschrijven hun case hier uitvoerig.
DZB Leiden zet zich in voor een samenleving waarin iedereen meedoet. Vooral door een werkplek te vinden voor iedereen die dat wil. Met de invoering van de participatiewet, is de opdracht van DZB behoorlijk veranderd. Het beeld wordt nog te veel bepaald door de sociale werkplaats, terwijl de organisatie in razend tempo verandert in een sociale organisatie voor re-integratie. Tijd om te laten zien welke waarde DZB aan de wereld toevoegt.
We willen laten zien dat DZB zoveel mogelijk mensen naar werk begeleidt. Omdat werk belangrijk is. Het geeft je eigenwaarde, maakt je gelukkig, zorgt voor je persoonlijke ontwikkeling, brengt succes en maakt je trots. In plaats van mensen te beoordelen op basis van wat ze niet doen, laten we zien wat ze allemaal wel kunnen. Want tegenover elke zwakte staat een unieke kracht. Daarnaast kiezen we voor een onderscheidende visuele identiteit. Eéntje die verschilt van de traditionele communicatie in de sector. Zo veranderen we de attitude én houding ten opzichte van mensen met een achterstand op de arbeidsmarkt.